Likvidace trati č. 257 Mutěnice-Kyjov
Ničení železnice by se dalo s jistým
zjednodušením rozdělit na 4 fáze: Tou první je pokažení jízdních řádů tak, aby
vlaky nikdo nejezdil. Ta druhá spočívá v zastavení pravidelné osobní dopravy, což
jsem popsal např. v nedávném článku.
Třetí fází je po kratší či delší době úřední zrušení trati, tj. ukončení už tak
zanedbávané údržby a zamezení možnosti tudy cokoli vozit. Pak nastane fáze
čtvrtá – fyzická likvidace (snesení) dráhy.
22. 1. 2012
V těchto dnech se tak děje u
trati č. 257 Mutěnice-Kyjov, kde se demolice rozběhla necelé 3 roky od jejího
administrativního zrušení (PDF) a to velmi krátce poté, co občanské sdružení Klub přátel lokálek začalo
vyvíjet snahu o zachování trati mimo jiné prostřednictvím petice a veřejné
sbírky na odkoupení dráhy. Po snesení trati má být v jejím tělese
vybudována za využití dotací cyklostezka,
na kterou se plánuje proinvestovat 60 milionů Kč, tj. částka, které by pokryla
běžnou údržbu trati na desítky let.
Mapa trati 257 Mutěnice-Kyjov, červeně vyznačeny úseky snesené mezi 9. a 20.1.2012 (zničeno 4,6 km, tj. 34 % dráhy)
Trať byla uvedena do provozu v
roce 1900. Poměrně intenzivní nákladní doprava na ní byla až do začátku 90.
let, kdy v důsledku útlumu zanikly okolní doly a podniky a vlečky k nim. Osobní
doprava byla sice ještě v letech 1995-1998 intenzifikována, kdy tudy jezdily
přímé vlaky spojující 2 největší města v okrese – Hodonín (26000 obyvatel) a
Kyjov (12000 obyvatel). Poté následovaly škrty, omezení dopravy na méně párů
vlaků jen v pracovní dny, jen v původní relaci Kyjov-Mutěnice a navíc s trestuhodnými
nepřípoji v Kyjově. Kvůli snaze šetřit za každou cenu byla s grafikonem
2002/2003 zavedena zjednodušená doprava na celé trati, což znemožnilo průjezd východní
části Mutěnického trianglu a vedlo tak k ukončení nákladní dopravy zde a vedení
vlaků jinudy. V roce 2004 byla zastavena i osobní doprava a nahrazena autobusy.
Trať tak byla přivedena do stavu,
kdy na ní (mimo občasných nostalgických vlaků) „nic nejezdilo“ a kdy
byla „nerentabilní“. Následovaly snahy ji administrativně zrušit,
které nejdříve narážely na odpor ze strany některých dotčených obcí, tyto však
později mimo jiné s vidinou dotací na stavbu cyklostezky odpor vzdaly a
administrativní zrušení tak mohlo být v roce 2009 provedeno. Trasování cyklostezky
je však nevhodné a to nejen z pohledu cizince na www.mapy.cz, ale i dle názorů řady
občanů dotčených obcí. Po úředním zrušení trať zarůstala travou, sloužila jen
pro občasné kratochvíle nadšenců s cyklodrezínami a bylo jí dopřáno takto přežívat
až do ledna 2012.
Další fotky z demolice trati – stav k 17.2.2012 (autor Radek Němec)
Odkazy na jiné články popisující likvidaci trati:
Odkazy na popis historie dráhy a fotografie:
Datum: 22. 1. 2012, Autor: red
Přečteno: 218x
Zobrazit článek pro tisk
Doposud hodnotilo 8 čtenářů, celková známka je 1.
Komentáře k článku
Zdroj: Pirátské Noviny