Vítejte na neoficiálním webu GreyLinkDC++ věnovaném NMDC klientovi nové generace pro P2P síť Direct Connect Dnešní datum: Aktuální čas: Svátek má: • Podpořte GreyLinkDC++ libovolnou částkou se systémem PaySec. • Copyright © 2007 - 2012 GreyLinkDC++ • All rights reserved.

Jak Jihomoravský kraj ničí lokálky

Jihomoravský kraj se obvykle prezentuje jako region s jedním z nejlepších a nejdéle se rozvíjejících integrovaných systémů veřejné osobní dopravy v České republice. Čím se ale už tak nechlubí, jsou tratě se špatnou a dále zhoršovanou osobní dopravou nebo zcela bez osobní dopravy, trať úředně převedená na vlečku a tratě úředně zrušené a fyzicky rozebrané. Není jich zrovna málo.

11. 10. 2012

Ničení
lokálek můžeme rozdělit na 4 fáze, jak jsem popsal zde na příkladu dnes už
neexistující lokálky Mutěnice-Kyjov,
v Jihomoravském kraji
„splnili plán“ u některých tratí na 100 %. V následujícím odkazu lze
nalézt mapu tratí (PDF,
alternativně zde: PDF),
které by dle kraje bylo nejlépe opustit a zrušit, a podle níž zhruba je toto
také postupně po krůčcích realizováno.

Fáze první: Pokažení jízdních řádů

Mimo
tratí, které se už dostaly do „pokročilejších“ fází likvidace a o
kažení jejich jízdních řádů v minulosti se zmíním níže, jsou aktuálně ohroženy
tyto úseky:

Úsek trati 244
Miroslav-Hrušovany nad Jevišovkou:

Trať 254
Šakvice-Hustopeče:

Úsek trati 262
Boskovice-Skalice nad Svitavou:

Trať zasahující do Pardubického kraje a
zčásti dnes chaoticky nesoucí jiné číslo ještě
nedávno obsluhovaná ucelenými vlaky z České Třebové až do Skalice, kde byly pod
taktovkou Pardubického kraje nejdříve pokaženy jízdní řády, vloženy nesmyslné
přestupy a v prosinci 2011 ukončena osobní doprava na úseku Moravská
Třebová-Chornice-Velké Opatovice (a na přilehlém úseku trati 271
Chornice-Dzbel), čímž 2 spojené tratě s lokálním uzlem byly rozbity na 3 tratě
slepé odsouzené k pomalému umírání. Právě toto započne v prosinci 2012
„péčí“ kraje Jihomoravského na úseku Velké Opatovice-Boskovice -
vlaky nově pojedou chaoticky, každý den jinak a dopoledne a celou sobotu pro jistotu
vůbec (stav teď: PDF,
stav plánovaný: PDF),
zato však ten zbytek nevyštvaných cestujících místo vozu 810 poveze
(tedy už pár týdnů vozí) v rámci likvidace vozidel pro
lokálky vhodných
„nová“ Regionova,
od které je možno čekat, že v zimě nevyjede kopec za Boskovicemi. Dle
zkušenosti nejmenovaného pracovníka od dráhy mají být proškrtány ty spoje,
kterými jezdí více cestujících, zůstat mají ty s počty menšími. V blízké
budoucnosti můžeme tedy zřejmě očekávat úplné zastavení dopravy podobně už
proběhnuvšímu vývoji na straně pardubické – popsáno (nejen) zde a zde. Straně
jihomoravské lze za minulost vytknout projíždění zastávky Světlá od roku 2006
navzdory nesouhlasu občanů a petici, což kraj zdůvodnil autobusy projíždějícími
obcí, malým počtem nastupujících a vystupujících, vzdáleností zastávky cca 500
m od okraje obce po polní cestě a neekonomičností instalovat sem označovač
jízdenek, zastavit zde na znamení by prý zpomalovalo provoz. Neexistence
označovače, autobusy v obci i vzdálenost platí však i pro sousední (naštěstí
obsluhované) Cetkovice a nikomu to žíly netrhá. Můžeme jen spekulovat, kolik
možných cestujících bylo vyštváno nepřípoji a postupným rozkouskováním jízdního
řádu a tratí, děkovné dopisy je možno posílat do Brna, Pardubic a také Prahy,
kde se s nimi jistě vypořádají obvyklým způsobem.

Fáze druhá: Zastavení osobní dopravy

Trať 245
Hrušovany nad Jevišovkou-Hevlín:

Trať
navazující v uzlových Hrušovanech na výše zmíněnou trať 244, se kterou byly součástí
spojnice Brna a Vídně (kdysi s provozem rychlíků) a jako takové jsou stavebně
dimenzovány na případné položení druhé koleje. Krátký přeshraniční úsek
Hevlín-Laa an der Thaya byl však koncem 2. světové války poškozen a se vznikem
železné opony zlikvidován včetně mostů, plány na jeho obnovení jsou z důvodu
ekonomické krize a blížícího se konce štědrých eurodotací u ledu. Osobní
doprava zde skončila k 30.6.2010, což přineslo i výše zmíněné vymírání vlaků na
koncovém úseku trati 244. Důvodem byl mimo jiné „nezájem“
cestujících, uvedeno již nebylo, že dobré přípojné vazby byly v Hrušovanech
pouze na Znojmo (a to ještě ne vždy), zatímco při cestách do Brna nebo Břeclavi
se muselo často počítat s dlouhým čekáním. SŽDC, s. o. nelenila a hned na podzim
2010 spustila správní řízení o zrušení
trati
, které bylo později pozastaveno spolu s ostatními řízeními z důvodu
plánů Ministerstva dopravy „nechtěné“ tratě prodat nebo převést na
obce nebo regiony. Tato „zbytečná“ a „nerentabilní“ trať
vede kolem obrovské cihelny na sever od Hevlína, odkud jsou cihly dopravovány
velkým množstvím kamiónů. Plány napojit ji vlečkou nebyly bohužel realizovány.
„Nezájem“ místních je možno také spatřit na následujících
fotografiích (1, 2, 3, 4),
kde množství lidí i přes silný déšť přišlo 29.7.2012 přivítat nostalgický vlak
pořádaný Spolkem pro veřejnou dopravu na
jihozápadní Moravě
. Podrobnější informace o trati a její historii najdete zde a zde.

Trať 247
(Břeclav)-Boří Les-Lednice:

Trať 253
Vranovice-Pohořelice:

8-kilometrová
trať spojující stanici Vranovice na koridoru Brno-Břeclav s městem Pohořelice
(4400 obyvatel). Pravidelná osobní doprava zde skončila v prosinci 2008,
přičemž dlouhé roky předtím jezdily vlaky jen v pracovní dny. Při ukončení
dopravy byl tento nesmyslný argument použit i v televizní reportáži -
autobus prý jezdí každý den. Člověk by skoro věřil tomu, že vlak má nějakou
fyzickou vlastnost, která mu v jízdě o víkendu brání. Objektivním důvodem, na
který tato trať doplácí, je, že z Pohořelic do Brna vede dálnice a přímý
autobus to nad vlakem s přestupem prostě vyhraje. Kvůli křížení s dálnicí byl
vybudován nadjezd
trati nad ní, který nutí vlak vyjet stoupání a poté zase dobrzdit klesání, což
zejména nákladní dopravu jistě zefektivní a paradoxně ještě k tomu zvyšuje
účetní hodnotu dráhy. Význam železnice tedy byl větší pro cestující směrem na
Břeclav a pro obce na trati, zejména pro Přibice, kde byla poplatně tomu v
rámci racionalizačního rušení služeb a čekáren na nádražích výdejna jízdenek
uzavřena až 2 roky po větších Pohořelicích – v roce 2006. Po ukončení osobní
dopravy nenásledovalo správní řízení o zrušení trati, jak bychom možná čekali,
ale postup poněkud jiný – převod kategorie z dráhy regionální na vlečku. To zní
sice neškodně, ale u vlečky je možnost případného zrušení trati a zastávek
mnohem jednodušší. Navíc to s sebou přineslo bič na posledního zbývajícího
nákladního přepravce na trati, který nebyl ještě vyštván, pohořelický kovošrot
- vlastník „vlečky“ SŽDC má totiž možnost navyšovat poplatek za
použití dopravní cesty libovolně nad mez, která u regionální dráhy podléhá
cenové regulaci. Kovošrotu tak byly za přepravu na dráze výrazně zvýšeny ceny
za současného zhoršení kvality poskytované služby. Nejen to, dráha v
Pohořelicích končí přímo v těsném sousedství poměrně rozlehlé průmyslové zóny,
která vše vozí po silnici. Člověk by si myslel, že mít trať až k fabrikám je
vždy dobré a že by se někdy mohla hodit, ale starosta Pohořelic je jiného
názoru – ve stanovisku města (PDF)
nebránícím převodu trati na vlečku je znát, že by nejraději dráhu viděl
rozebranou, aby se zlevnila stavba kruhového objezdu pro obsluhu průmyslové
zóny automobilovou dopravou. Na závěr přidám několik fotek dokumentujících,
jaké davy lidí do Pohořelic zavítaly na městské slavnosti vlakem 17.6.2012 (1, 2, 3, 4) -
čímž se otevírá ještě jeden potenciál takové trati – turistický.

Fáze třetí a čtvrtá: Úřední zrušení a
fyzická likvidace trati

Trať 256
Čejč-Uhřice u Kyjova-(Ždánice):

Trať 257
Mutěnice-Kyjov:

Likvidaci
této trati jsem už dříve popsal v samostatném článku, tedy jen stručné
shrnutí: Trať využívaná intenzívně nákladní dopravou, poté útlum těžby a
průmyslu, pak stále využívána osobní dopravou mezi 2 největšími městy v okrese,
poté pokažení jízdních řádů osobních vlaků a vedení nákladních vlaků jinudy,
pak ukončení osobní dopravy, poté snaha úředně trať zrušit za odporu obcí,
přesto pak úředně zrušena, poté delší dobu ponechána svému osudu, pak snaha
nedávno vzniknuvšího Klubu přátel
lokálek, o. s.
a KŽC Doprava, s.
r. o.
právní cestou úřední zrušení zvrátit, poté rozebrání trati a výstavka
cyklostezky na peníze z dotací Evropské unie, za které by se trať dala udržovat
desítky let. Stát a kraj se tak zbavily nechtěné „nerentabilní“ trati
a obce místo ní získaly „rentabilní“ cyklostezku, která se jistě
zaplatí z poplatku za použití dopravní cesty od cyklistů, až ho někoho napadne
zavést k lepení děr ve veřejných rozpočtech. Nakonec je to přece z evropských
peněz, na které je u nás nahlíženo stylem „z cizího krev neteče“, a
kdo jich z EU vytahá nejvíc, ten je největší borec.

Další tratě

Trať 345
Nemotice-Koryčany:

Trať Hrušovany
u Brna-Židlochovice
:

 

Datum: 11. 10. 2012, Autor: Pavel Prchal
Přečteno: 66x
Zobrazit článek pro tisk



Doposud hodnotilo 3 čtenářů, celková známka je 1.


Zdroj: Pirátské Noviny

Zanechej komentář


Související příspěvky:


Domů | NovinkyKomentáře | Náhledy | *Nastavení | Stažení | Sponzor | Kontakt | Nápověda | Archív | **Fórum | **Tajné

SuperLink.cz NAVRCHOLU.cz PageRank Seznam S-Rank JyxoRank Alexa Rank Compete Rank Powered by WordPress


Partneři a Sponzoři webu GreyLinkDC++

Webhosting Endora.cz GreyLinkDC++ » Klikni pro info o statusu Sponzor a Partner

CZIN.eu | Začátek.cz | Katalog.mzf.cz | Telsey.cz | Webkatalog | TopLinks.cz | TopSites.cz | HyperSmash


Advertising / Reklama

Posilování a kulturistika, trénink i výživa