Král Šalamoun bude soudit Prokopa Diviše aneb Seminář o kopírovacím monopolu na americké ambasádě
Posted on Květen 3rd, 2012 by GreyLink in X. Pirátské NovinyKrál Šalamoun bude soudit Prokopa Diviše aneb Seminář o kopírovacím monopolu na americké ambasádě
Americká ambasáda dnes zve na seminář „Autorská práva na internetu vs. svobodný přístup k informacím“. Do panelu je pozván i pirátský kapitán Ivan Bartoš, začíná se v 16:30, konec je plánován na 19 hodinu.
3. 5. 2012
Mezi pozvanými hosty jsou dále Michal Feix (ředitel Seznam.cz), Petr Kadlec (zástupce Wikimedia Commons), Markéta Prchalová (ředitelka české Protipirátské unie) a novinář Ondřej Štindl.
Dále by se diskuze měli zúčastnit právnička Karin Pomaizlová, ředitel Magic Box, a.s. Jan Rubeš, ředitel, další zástupce Seznamu.cu Tomáš Pergler (manažer produktového týmu), ředitelka IFPI ČR Petra Žikovská a právníci Jiří Čermák (BakerMcKenzie), Robert Pelikán (www.vrana-pelikan.cz) a Ivan Vyskočil, právník (www.akvk.cz).
Seminář organizuje absolventka programu International Visitor Leadership Program (IVLP) Ivana Šabatová, která bude panelovou diskuzi moderovat. Celý program bude v češtině.
Program semináře:
16:15 – 16:30 Prezence
16:30 – 16:40 Přivítání zástupcem ambasády
16:40 – 16:45 Úvod – cíle semináře, uvítání panelistů (Ivana Šabatová IVLP)
16:45 – 16:50 Představení IVLP a Czech IVLP Alumni Club (Ivana Šabatová)
16:30 – 16:50 Představení panelistů a jejich tematických IVPL programů
Panelisté se představí a krátce informují o tom, co v oblasti tématu workshopu dělají či dosáhli (každý max. 4 minuty) – řazeno dle abecedy :
16:50 – 18:55 Panelová diskuze na téma (3 okruhy) a dotazy z pléna:
1) Představte si, že jste neomezeným vládcem světa, moudrým králem Šalamounem. Jak byste spravedlivě rozsoudili hypotetický spor mezi Benjaminem Franklinem a Prokopem Divišem o práva na využití hromosvodu po celém světě?
Teze okruhu: Je evidentní, že patentová ochrana dnes často brzdí využití znalostí lidstva pro další vědecký rozvoj. Příklad Franklin-Diviš je symbolický – je zde USA-Česko, je zde „IP“ vynalezené prokazatelně nezávisle s malým časovým odstupem. Pokud by k takové situaci došlo dnes, pravděpodobně by vzniknul spor, který by mohl i na dlouhá léta bránit využití vynálezu pro blaho všech (zbytečně by trvaly požáry, zranění, úmrtí způsobená bleskem…). Dokážeme navrhnout spravedlivé a přitom lidstvu jako celku prospěšné řešení?
2) Existuje řada nerestriktivních způsobů ochrany digitálního obsahu. Můžete se, prosím, s námi podělit o Vaše zkušenosti, náměty a příklady dobré praxe?
Teze okruhu: „Digitalizace je prý pomsta IT za autorský zákon “. Práce s digitálním obsahem, zvláště pak v prostředí globálního Internetu, se principiálně liší od dřívějších způsobů distribuce filmů, textů, grafiky, fotografií či hudby. SW je ale v tomto prostředí „doma“, vznikl v něm a od svého „zrození“ je s ním neoddělitelně spojen. Proto také vývojáři a výrobci SW přistupují k ochraně kódu tak, že primárně využívají možnosti, které digitální svět poskytuje. Totiž přenášet do digitálního světa to, co historicky známe z našeho „reálného světa“, není obvykle vhodné ani praktické, jak například ukazují zkušenosti z oblasti „elektronického podpisu“. Ochrana proti nechtěnému používání aplikací je implicitně zakomponována do jejich zdrojového kódu. Mnoho výrobců SW, kteří se v určitém období pokoušeli zamezit (jimi) nechtěnému kopírování SW restrikcemi od těchto snah brzy upustilo a našlo jiné způsoby. Zejména se jedná o ověřování SW a jeho komponent na bázi kryptografických technologií a také rozumnou cenovou politiku. Řada výrobců SW poskytuje aplikace s určitými omezeními zdarma a toho volné šíření SW jim významně pomáhá i v propagaci jejich placených verzí a dalších produktů.
Motivací tohoto okruhu je inspirovat autory, výrobce a distributory filmů, textů, grafiky, fotografií či hudby příklady dobré praxe ze světa SW.
3) Které alternativní způsoby financování vzniku digitálního obsahu považujete za zajímavé a do budoucna schopné doplnit či postupně nahradit stávající „produkčně/distribuční“ systémy? Můžete se s námi podělit o zajímavé příklady dobré praxe? Které modely ze světa SW (opensource, GNU GPL apod.) jsou přenositelné do světa digitálního obsahu obecně a případně jak?
Teze okruhu: Jedním z hlavních argumentů, které slyšíme pro zavedení restriktivních způsobů ochrany děl v prostředí Internetu je, že mediálnímu průmyslu celosvětově klesají zisky. Ve světě SW vznikla řada zajímavých způsobů, jak financovat vývoj a tvorbu nových aplikací.
Z čistě SW světa jmenujme například známou esej Katedrála a Tržiště (anglicky The Cathedral and the Bazaar) od Erica S. Raymonda, která se sice primárně zabývá technickými a projektovými aspekty vývoje SW, ale odhaluje hodně o stvoření opensource systémů a jejich ne/komerčním fungování. (více informací např. pod heslem Katedrála a Tržiště na české wikipedii).
Příklad z oblasti na hranici SW a multimédií/filmu je projekt blender financovaný „komunitním/sponzorským způsobem“, viz. také úžasné filmové dílko vzniklé jako součást vývoje blenderu „Sintel“ (www.sintel.org).
4) Co považujete za nejdůležitější problémy v oblasti svobodného šíření digitálního obsahu v prostředí Internetu přímo či nepřímo související s IPR, na jejichž řešení bychom se v blízké budoucnosti měli zaměřit? (Tento kruh uděláme, jen pokud nám zbyde čas, nebo pokud bude málo času, tak zkráceně.)
Teze okruhu: Poslední okruh vede na identifikaci okruhů, které bychom mohli řešit v rámci kulatého stolu (viz. poznámky níže). Pokud bude diskuse na předchozí 3 okruhy živá, může se stát, že tento okruh již v rámci tohoto workshopu nestihneme. V tom případě Vás pak následně poprosíme o zaslání Vašich námětů e-mailem, pokud budete mít zájem na případném pokračování nastartovaného dialogu.
18:55 – 19:00 Závěr
Datum: 3. 5. 2012, Autor: red
Přečteno: 329x
Zobrazit článek pro tisk
Doposud hodnotilo 3 čtenářů, celková známka je 1.
Komentáře k článku
Zdroj: Pirátské Noviny