Sedm aspektů vzdělávacího systému 21. století
Posted on Prosinec 14th, 2012 by GreyLink in X. Pirátské NovinySedm aspektů vzdělávacího systému 21. století – díl druhý
Toto je druhá ze tří částí vizionářského článku o vzdělávání, který napsal „ruský Zuckerberg“, zakladatel největší ruské sociální sítě Vkontakte Pavel Durov. Článek jsme rozdělili pro pohodlnější čtení.
14. 12. 2012
Vzdělávání prostřednictvím herních simulátorů
Představte si, že byste kvůli absolvování předmětu o tržním hospodářství museli dohrát několik úrovní skvěle vymyšlené detailní hry, ve které řídíte virtuální firmu, čímž se naučíte praktické dovednosti potřebné k vypořádání se s paradoxy nabídky a poptávky. Zatímco budete budovat řetěz zásobování, rozjíždět výrobu a propagovat své výrobky, vaši spolužáci (z nichž někteří mohou klidně žít na jiných světadílech) budou dělat totéž v roli vaší konkurence.
Když budete potřebovat pomoc, vždy dostanete praktickou radu, jak přežít a uspět na trhu. Hra začne úkolem vybudovat malou obchodní společnost v prostředí kapitalismu podle Adama Smithe. Jak budete dokončovat úrovně a přibližovat se k současnosti, vaše společnost bude muset hladce operovat i s koncepty jako jsou deriváty (finanční, burzovní a na dobu budoucí).
Poslední úroveň této ekonomické strategie bude věrně kopírovat prostředí současné mezinárodní ekonomiky a bude postavená na principech volné soutěže mezi studenty z celého světa. Každý měsíc budou všichni účastníci obodováni a jména nejlepších hráčů v každé oblasti zveřejněna.
Teď si představte simulátor pro mladé chemiky, kde můžete smíchat libovolné chemikálie v libovolném poměru a sledovat předtočené video o výsledku pokusu. Kombinací bude nespočet, ale tvůrci simulátoru nebudou muset předtáčet všechny. Když student nebude moci najít potřebné video, systém se připojí do centrální laboratoře vybavené skutečnými chemikáliemi, které laborant namíchá v požadovaném poměru a natočí výsledek pro příslušného studenta i budoucí generace. (I nám tenhle odstavec připadá jako totální úlet – pozn. překl.)
Narozdíl od běžných laboratorních podmínek v simulaci nebude omezený výběr chemikálií. A i když čas od času student svým omylem způsobí výbuch, následky budou spíše zábavné než nebezpečné. A když z experimentu náhodou vznikne revoluční nápad na výrobek nebo proces, systém může také automaticky vypočítat přibližnou cenu chemikálií použitých ve směsi.
Příklad ze současnosti
Američtí piloti své dovednosti od 70. let minulého století trénují na leteckých simulátorech, které se osvědčily jako levnější a v některých případech efektivnější než cvičné lety. Dnes se kdokoliv může naučit základní řidičské dovednosti v silničním simulátoru jako je SimuRide nebo řídit firmu v multiplayerové hře jako Virtonomics. Ambicióznější studenti by měli vyzkoušet Democracy, politický simulátor, který hráčům umožňuje naučit se spravovat demokratickou zemi.
Dostupnost interaktivních audiovizuálních testů
Představte si, že píšete běžný test z pravidel silničního provozu a zvolíte špatnou odpověď. Najednou se na obrazovce před vámi přehraje dechberoucí scéna dopravní nehody plná typických Hollywoodských záběrů hořících aut létajících vzduchem. Takovéto děsivé záběry, v dnešním školním systému natolik nezvyklé, vštípí začínajícím řidičům důležitost opatrnosti za volantem.
Teď si představte otázku v testu z dějepisu: máte vybrat státy, které vyhrály druhou světovou válku. Na obrazovce vám animované obrázky nabídnou možnosti:
a) Velká Británie, Sovětský svaz a USA
b) Německo, Itálie a Japonsko
Když na jednotlivé státy najedete myší, uslyšíte jejich národní hymnu a objeví se jejich vlajka. Když vyberete špatnou odpověď, spustí se názorná animace: ulice současného Londýna liduprázdné kvůli nočnímu zákazu vycházení, průčelí Toweru zakryté obrovským portrétem Hitlera a známé červené dvoupatrové autobusy ozdobené hákovým křížem v bílém kruhu. Teď předpokládejme, že největší Hollywoodská studia se budou muset přihlásit do výběrového řízení na výrobu videí pro tyto scénáře alternativní historie. A každý test bude potřebovat tisíce takových videí, jedno pro každou odpověď. Dohromady budou tvořit kostru zkouškového systému, který by nahradil současné státní maturity.
Tento systém nebudou používat jen děti, i dospělí budou stát frontu, aby si mohli zkusit testy navržené do podoby amerických velkofilmů. Stát má dost prostředků na to, aby jako první mohl efektivně financovat plošné projekty na výrobu vzdělávacího obsahu tohoto druhu. Jako první hráč na globálním vzdělávacím trhu tím získá výhodu a příležitost rozšířit svůj kulturní vliv v globálním měřítku.
Přesto pochybuji, že tento druh digitálních projektů budou prosazovat zastarávající státní struktury. Spíše podobné testy najdeme v nabídce obsahu od soukromých učitelů budoucnosti pracujících na trhu interaktivního vzdělávání.
Příklad ze současnosti
Jednoduché interaktivní testy již dlouho používají dospělí i dospívající při studiu cizích jazyků a některých vědních oborů. iPad umožnil vývojářům tvořit vzdělávací herní testy i pro malé děti už od předškolního věku. Například moje dvouletá neteř se pomocí pár těchto aplikací naučila latinku a azbuku. A vedle toho se ještě naučila územní rozdělení Německa a USA pomocí aplikace, která z jednotlivých územních celků dělá kousky puzzle.
Vzdělávání pomocí místních a globálních soutěží
Touha být nejlepší v soutěži je pro mladé lidi jednou z nejsilnějších motivací. Současný vzdělávací systém tuto motivaci nevyužívá dostatečně často. Státní zkoušky jsou až na samém konci akademického procesu, což logicky vede k podvodům a stresu.
Jenže představte si, že by dnešní písemky nahradil zkouškový systém, ve kterém by se zkoušky pořádaly každý týden po celou dobu studia. Známky ze všech předmětů každého studenta budou automaticky zaznamenány a veřejně zobrazeny na digitálních tabulích ve školách podobně jako sportovní výsledky atletů. Nejúspěšnější studenti postoupí do krajských a národních žebříčků, kde budou soutěžit se studenty z ostatních škol v kraji nebo celém státě.
Každý měsíc se statisticky spočítají městské a celonárodní výsledky pro každý předmět a vítězové budou vyhlášeni jako olympijští medailisté. Aby se předešlo podvodům, tyto pravidelné zkoušky budou nahrávány pomocí webkamer a záznamy budou uloženy v globálním archivu pro budoucí audit systému.
Tento systém by odstranil potřebu pořádat závěrečné zkoušky na konci akademického procesu a dal by univerzitám a zaměstnavatelům mnohem podrobnější a přesnější přehled o každém absolventovi střední školy. Neméně důležité je i to, že studenti budou mít příležitost ukázat své schopnosti v nových typech soutěží a každý bude mít příležitost převzít vedení žebříčku v jednom z bezpočtu předmětů budoucnosti.
Příklad ze současnosti
Formu soutěže již dnes využívá americký projekt TopCoder a ruský Codeforces, což jsou dvě internetové programátorské soutěže. Soutěžící z celého světa jsou každý týden zváni řešit pár hodin několik problémů. Jejich algoritmy jsou kontrolovány automatickými testovacími systémy, které hodnotí nejlepší programátory, a ti pak soutěží o první místo v žebříčku. Tyto žebříčky nabízejí mnohem důkladnější hodnocení programátorských schopností než známky na příloze diplomu z technické vysoké školy.
Předchozí díl
Datum: 14. 12. 2012, Autor: Překlad: Dobrovolníci ze zahraničního odboru Pirátů
Přečteno: 105x
Zobrazit článek pro tisk
Doposud hodnotilo 1 čtenářů, celková známka je 1.
Komentáře k článku
Zdroj: Pirátské Noviny