Lobing = korupce jako byznys
Služba ovlivňování politiky a správy státu za peníze je dalším prvkem posilování konkurenční výhody větší koncentrace kapitálu.
Kdo má více peněz, prosadí si více změn ve svůj prospěch. Za peníze si
dnes můžete koupit firmu i politickou stranu. Z provozování státu se
stal byznys.
6. 4. 2012
Produktem práce lobistů je ovlivnění rozhodování politiků a úředníků. Užitek z deformovaných rozhodnutí přináší zisk lobistům a jejich klientům. Veřejnost, které by politici měli sloužit je prací lobistů vždy poškozena.
Po medializaci odposlechů jedné z mafií, které ovládají tento stát, nastávají diskuse o míře legálnosti lobingu.
Lobing má mnoho forem, ale podstata všech je stejná. Získání výhod skupin či jednotlivců na úkor veřejnosti.
Ovlivňování tvorby zákonů nebo rámcové struktury rozpočtů je považováno za legální. Ovlivňování výběru dodavatele státní zakázky už je hodnoceno jako korupce. V případě legálního lobingu však vznikají občanům mnohem větší škody, než u předražených zakázek. Korporace si prosazují zákony, které upevňují jejich monopoly a deformují trh (ACTA je také výsledkem lobingu).
Každé podnikání, tedy i lobing má své náklady a výnosy. Nákladem lobistů jsou otevřené a skryté platby politikům a politickým stranám. Často na sebe přenášejí náklady na reklamu politických stran, které potom oficiálně nakupují reklamu s výraznou slevou). Výnosem jsou větší zisky plynoucí z monopolního postavení, z ovlivnění trhu nebo předražených zakázek.
Úspěch ve volbách je dnes určován především objemem prostředků investovaných do volební kampaně. Důležitá je také role reklamní agentury. Politické názory jsou používány pouze jako emotivní forma marketingu. Napojení politických stran na bohaté lobisty je proto pro volební úspěch rozhodující. Do klíčových pozic, jsou proto zcela přirozeně obsazování lidé, kteří umožní lobistům realizovat výnosy.
Rozdělení potenciálu k rozkradení je rozhodujícím prvkem stability každé české vlády. Pravicové, či levicové zabarvení politických stran nemá na řízení státu téměř žádný vliv. Rozhodující parametry daní a sociálna jsou nepřímo, ale limitně určovány globálními ekonomickými podmínkami.
Pokud lidé ve volbách hlasují pro strany, které se prezentují kampaněmi za desítky a stovky milionů, nemohou se divit, že nám vládnou lobisti.
Datum: 6. 4. 2012, Autor: Ivo Vašíček
Přečteno: 194x
Zobrazit článek pro tisk
Doposud hodnotilo 14 čtenářů, celková známka je 1.
Komentáře k článku
Zdroj: Pirátské Noviny