Vítejte na neoficiálním webu GreyLinkDC++ věnovaném NMDC klientovi nové generace pro P2P síť Direct Connect Dnešní datum: Aktuální čas: Svátek má: • Podpořte GreyLinkDC++ libovolnou částkou se systémem PaySec. • Copyright © 2007 - 2012 GreyLinkDC++ • All rights reserved.

Recenze dokumentu Od Fica do Fica

Slovenská dokumentaristka Zuzana Piussi natočila film zabývající se korupční causou Gorila. Přibližuje vznik a začátky celého případu, následné celonárodní protesty jakož i jejich hořký konec.

20. 12. 2012

Celý příběh začíná před volbami v roce 2010, kdy jsme svědky opravdu velmi absurdních volebních kampaní, pokračuje informacemi o finanční skupině Penta a odposleších jejich setkání s politiky a rozkrývá pozadí causy Gorila. Hlavní zájem je posléze soustředěn na masové občanské  protesty, které zveřejnění materiálů o Gorile vyvolalo, včetně až dojemné neschopnosti protestujících „vůdců“ se na čemkoli domluvit a ústí v neslavný konec, ergo zvolení Fica. Slovy Fedora Gála: „Energia investovaná na nič, nič sa nezmenilo.“

Z tohoto pohledu – tedy sledování situace, kdy veřejnost zaregistruje politickou nepravost, ta vyvolá vzedmutí silného odporu, ve kterém však chybí nějaká jednota a postupem času se vytrácí i původní myšlenka a většina lidí působí dojmem, že si na demonstrace hodí především pořádně zařvat, což nakonec vyústí v ono rozpadnutí se ve velké NIC, bez toho, že by následovala jakákoliv změna – se jedná o dokument zajímavý, bohužel mu však silně hází klacky pod nohy jeho špatná forma. Velmi mne překvapilo, že Zuzana Piussi je poměrně etablovanou dokumentaristkou, neb její film je po formální stránce snad horší než cvičení studenta prvního ročníku FAMU. Ať už se jedná o podivné využití animovaných pasáží, které se do zvoleného tématu absolutně nehodí, předčítání odposlechů, pro které byl kdovíproč najat člověk s prokazatelnou vadou řeči (napadá mne jediný důvod – jeho projev evokovat někoho z Penty či ze slovenské politické scény, bohužel mně nejsou tito lidé známi a tak to na mne působilo pouze blbě), mikrofon soustavně lezoucí do záběru, jakož i neschopnost kameramana si v záběru někoho udržet. Celý dojem z potenciálně zajímavého filmu je tak dokonale zkažen a divák není zaujat, nýbrž frustrován vší tou neschopností, jež je i na těch sedmdesáti minutách dost ubíjející.

Drobná zajímavost – Zuzana Piussi je momentálně trestně stíhána za použití záběrů soudkyně Heleny Kožíkové ve filmu Nemoc tretej moci.
Čeští filmaři píšou kvůli stíhané kolegyni slovenské hlavě státu
Na Slovensku hrozí vězení za uvedení dokumentárního filmu